Laika

Laika

zondag 11 december 2016

Wervik : op de wip tussen staats- en gewestgrens



Donderdag 8/12 - Na een tweetal maanden inactiviteit wegens dringende "herstelwerken" trekken we er voor een drietal dagjes op uit.  Doel : het charmante Wervik aan de boorden van de Leie.  Niettegenstaande de donkere dagen van december is de camperplaats toch goed bevolkt.  Toch lukt het ons om het mooiste plekje, met zicht op de oude Leie, in te palmen.  Rond halftwaalf trekken we via de wandelbrug over de Leie om in 't Leiezicht een goeie picon te drinken.  Daarna smullen we van oerdegelijke Vlaamse kost.  Zeker een aanrader : schappelijke prijs voor een uitstekende maaltijd !  Rond halfdrie neem ik nog de fiets voor een tochtje naar het verderop gelegen Menen.  Even de brug over en grenshoppen naar Halluin.  Na een bezoekje aan de dorpskern terug naar Menen en vandaar naar de Balokken.  't Was een heerlijk fiets- en wandelweertje.
Overnachtingsplaats : Kampeerautoterrein de Balokken,  N50.77373  E3.03766

Briekemolen en retroherberg
Balokken wandelbrug












Vrijdag 9/12 - Een echt lenteweertje vandaag.  De wandelschoenen worden aangetrokken voor een stappertje van een 10,5 km.  Ik begeleid een zwaarbeladen binnenschip naar de sluis van Comines.  Daar neem ik afscheid en stap langs het verwezen kanaal Comines-Ieper verder.  Op mijn tochtje passeer ik de overdekte skipiste (Ice Mountain) en de historische molen "Soete".  Rond halftwaalf bereik ik opnieuw ons campertje in de Balokken  waar Rosette ondertussen voor het noeneten heeft gezorgd. (gevolgde knooppuntjes : 12/9/5/6/5/12).  's Namiddags "crost" Rosette via de Balokken naar 't centrum voor een koffie met wafel.  We brengen ook een bezoekje aan de retroherberg  "In den Grooten Moriaen" aan de voet van de Briekemolen waar een plaatselijk biertje wordt geproefd.  Een leuk dagje is weer gepasseerd.

Belfort Armentiéres

Zaterdag 10/12 - Grauw en grijs vandaag. Ingeduffeld neem ik de fiets om langs de Leie naar het Franse Armentières te trappen.  Een afstand van 18 km.  De Golden River op zijn best, ook al schijnt het zonnetje niet.  Reigers en waterhoentjes laten het grauwe weer voor wat het is en zijn druk aan het foerageren. Na zo'n uurtje bereik ik mijn doel.  Voor het schitterende Belfort neemt een kerstmarkt het plein in.  Geen commerciële kraampjes maar alles in het teken van sociale instellingen.  Ik warm me op aan een warme Glühwein en doneer een centje in de box.  Na dit opwarmertje terug naar huis, waar ik rond 12 uur arriveer.  Niet mis : 36 km in de kuitjes.  Ik pik Rosette op en we wandelen terug naar 't Leiezicht voor ons middagmaal.  Tijdens zomerweer moet het hier aangenaam vertoeven zijn.  Zeker als de werken in het kader van het Seine-Schelde projekt zullen afgewerkt zijn.  Een mooie promenade in aanbouw met een nieuwe verbindingsbrug met Wervicq-Sud (Fr).  In de namiddag wat rusten om rond vieren nog een goeie te gaan drinken.

Zondag 11/12 - Vannacht heeft het goed geregend.  Toch een stralende hemel vanmorgen.  Rond halftien nog maar eens de wandelschoenen aangetrokken voor een laatste tochtje langs de Leie.  Vandaag neem ik het jaagpad langs de Franse zijde.  Een anderhalf uur flink doorstappen.  De conditie is weer aangescherpt.  Rond 12 uur richting Oostende.
't Was een aangenaam weekendje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten