Laika

woensdag 2 oktober 2013

Van Mosel naar Eifel

(klikken op het pijltje rechts om routeverloop te zien - inzoomen=+ )

Woensdag 18 september - We zetten koers naar Malmedy, slechts 285 km maar door de verschillende files rond Brussel is het 14 uur bij onze aankomst. Een wandeling door het stadscentrum leidt ons door een zee van bloemen, werkelijk een overdaad zowel aan alle verlichtingspalen als in de bloembakken en de perkjes rond de fonteinen.  Hoewel we hier reeds een paar maal verbleven, ontdekken we een nieuwe bezienswaardigheden, zoals de grot die tijdens de bombardementen van 1944 als schuilplaats diende voor 300 inwoners.  ’s Avonds gaan we ons buikje vullen bij de Antwerpenaar in het restaurant “A Vi Mamdy”.  Hier proeft men authentieke gerechten uit de Oostkantons aan schappelijke prijzen.  We krijgen positief nieuws : onze Matthias is terug thuis en nu duimen voor een spoedig herstel.
Overnachtingsplaats : Place de la Gare, N 50.42292   E 6.03046

Donderdag 19 september -Vandaag richtingWintrich aan de Mosel (125 km).  Bij Winzer Jochen Clemens vinden we gelukkig nog een mooi stekje en … het zonnetje is van de partij.  We hernieuwen eerst de kennismaking met het dorp dus een kleine wandeling van een uurtje en dan fietsen we naar Minheim, waar we de brug over de Moesel moeten oversteken.  Vandaar rijden we naar Kesten.  Verderop in Lieser steken we opnieuw de rivier over en keren via Brauneberg terug naar onze plek in Wintrich.  De dorpjes zijn weeral even lieflijk en charmant.  In totaal reden we een 26 km.
Overnachtingsplaats : Weingut Jochen Clemens, Kurfurstenstrasse 11, N 49.88999   E 6.95446

Vrijdag 20 september - De ganse nacht zwaar geregend, dus nog altijd zwaar bewolkt maar gelukkig droog nu.  Opnieuw de fietsen opgesprongen en via de Moselradweg naar Bernkastel-Kues.  Hier waren we ook al ettelijke keren, maar toch, een wandeling door de smalle straatjes met de prachtige huizen verveelt nooit.  Na een gezellig terrasje rijden we terug, want deze avond om 18 uur hebben we afspraak met onze Duitse kennissen op het stratenfeest in Brauneberg.  Na ons wat te hebben opgefrist, opnieuw de fietsen op naar Brauneberg.  Natuurlijk was het weer een aangenaam weerzien en met een paar flessen wijn in de aanslag werd er heerlijk bijgepraat over het afgelopen jaar.  Ondertussen genoten we ook van de oergezellige atmosfeer, al was het niet zeer druk… het wisselvallig weer zal wel de oorzaak zijn.

Zaterdag 21 september - Een nevel bedekt de heuvels maar de voorspelling zijn hoopgevend : prachtig weer in het vooruitzicht voor de eerstkomende dagen.  Vandaag fietsen we naar Neumagen-Dhron.  Ook daar is er een stratenfeest.  We bereiken deze gezellige stad rond de middag en er is al wat volk op de been.  We floreren langs de diverse standjes met allerlei lekkernijen en kunnen niet nalaten toch ook even een wijntje te proeven.  Na een paar uurtjes slenteren keren we rustig terug naar onze stek.  Ook vandaag afspraak om 18 uur in Brauneberg.  Vandaag is er al heel wat meer publiek en ook de diverse straatorkesten en fanfares geven van katoen. Samen met onze Duitse vrienden genieten we van de zo gekende Duitse feestvreugde.  Rond 10 uur nemen we voor een jaar terug afscheid van Wolgang en Anita en beloven regelmatig te e-mailen.

Zondag 22 september - Dat feestvieren kruipt in de kleren en vandaag beslissen we het rustig aan te doen…  wat zonnen voor de camper, een kleine wandeling naar de oever van de Moesel, een koffie met Kuchen verorberen…  kortom rustig aan. ‘s Avonds nodigt onze Vlaamse buur ons uit om in de proeverij een glas te komen drinken ter gelegenheid van zijn verjaardag.  Samen met 2 andere koppels brengen we een gezellige avond door met het uitwisselen van reiservaringen.

Maandag 23 september - Vandaag verlaten we de Moesel om terug Noordwaarts te rijden naar de Vulkaaneifel.  We installeren ons in Hillesheim.  De stad is een bezoek meer dan waard met zijn mooi gerestaureerde stadswallen, die trouwens begaanbaar zijn, de ruïnes van een burcht en een gezellig centrum.  Alles in de stad staat in het teken van de Krimi’s, misdaad- en detectiveverhalen, films TV series, enz…  Niet te missen is een bezoek aan het Sherlock Holmes Café.  Prachtig ingericht met allerhande attributen.  Ook de inrichting zelf werd als dusdanig aangepast met o.a. een coupé van de Orient express, het salon van miss Marple, enz.  We maken tevens een wandeling door het “Bolsdorfer Tälchen”.  Totaal zo’n 6 km.  En wat een weertje !!!
Overnachtingsplaats : Am Viehmarkt, Trierer Strasse 1, N 50.28893   E 6.67340

Dinsdag 24 september - We toeren verder en beslissen een stop te maken in Gerolstein, zo’n 9 km verder.  Een prachtige camperplaats aan het zwembad, zo’n 10 minuten wandelen van het charmante centrum.  Een mooie moderne stad, maar weinig bezienswaardigheden.  Deze stad werd na de oorlog volledig heropgebouwd, zodat van oude vakwerkhuizen geen sprake meer is.  Een mooi park herbergt de bron (Hellenenbrune) die vers drinkwater levert.  De grote fabrieken van Gerolsteiner Sprüdel bevinden zich een eind buiten de stad.  Ik ga uitrusten maar Freddy onderneemt nog een wandeling rond de stad.  De Geo-wandeling verzamelt alle geografische bezienswaardigheden in een rondtour van 7 km.  Zoals de vergezichten,  Dolomieten, de vulkaankraters, grotten, enz.  Gemakkelijk is de wandeling niet want er is nogal wat klimwerk voorzien. En met dit prachtig zomerweer is het zweten geblazen.
Overnachtingsplaats : Am Hallen und Freibad, N.50°13’16”  E 6°39’13”.

Woensdag 25 september - We rijden door naar Gemünd: een eerste klasse plaats voor campers.  Na de installatie en wat schoonmaken in onze camper brengen we via het Kurpark naar het centrum  waar we de historische rondgang maken.  Uitleg wordt gegeven door panelen op de belangrijkste plaatsen opgesteld.  Na de middag neem ik wat rust en Freddy gaat terug op stap.  Hij zal de wandeling naar Wolfgarten aanvangen.  Niet te veel kilometers maar wel een stevige klim naar boven.  Onderweg steken de paddestoelen al hun kop boven.  Prachtige grote exemplaren.  Aan het verkleuren van de bladeren bemerken we de start van de herfst, al hebben we ook vandaag nog zomerse temperaturen. Overnachtingsplaats : Wohnmobilhafen am Nationalpark-Eifel, Pfarrer Kneipp Strasse, N 50.57833   E 6.4913

Donderdag 26 september - Vandaag fietsen we 12 km langsheen de Urft tot we de dam van de Urftsee bereiken.  Schitterend fiets- en wandelpad met mooie uitzichten op de vallei en de voor alle Belgische soldaten gekende “Vogelsang” dat op de heuvelrug troont zo’n 100 m boven ons pad.  Bij de dam kunnen we ons opwarmen (het is immers fris en druilerig) met een koffie en na een bezoek aan de dam zijn ze in het restaurant reeds 4 speenvarkens aan het grillen.  Ze verwachten hier een grote groep toeristen.  In de namiddag keren we terug naar het centrum van Gemünd waar we ons trakteren op een Rudesheimer kaffee om de innerlijke mens wat op te warmen.  Weer een fijne “natuur”dag.

Vrijdag 27 september - Op ons programma staat een bezoek aan Vogelsang.  De heenreis doen we per bus (lijn SB 82).  Vogelsang ligt op ongeveer 500 meter boven zeespiegel.  De gebouwen werden voor WO I opgericht en Nazi jongeren volgden daar een opleiding.  Na de WO werd het kamp overgenomen door de Engelsen en in 1950 namen de Belgen over.   Het gebied van 33 km² werd gebruikt als oefenterrein.  Zo’n 45 jaar geleden heeft Freddy hier ook maneuvers gedaan met zijn tank …  In 1950 werd alles weer overgedragen aan de Duitsers die er nu met Europese subsidies een multifunctioneel complex van maken.  De werken zijn volop aan de gang en moeten IN 2014 afgewerkt zijn.  Vanuit Vogelsang wandelen we te voet terug naar Gemünd, zo’n 9 km, met vele afdalingen maar ook met pittige beklimmingen.  De Eifel blinkt uit met zijn mooie natuur en met zijn prachtige vergezichten boven op de toppen.  Ook weer diverse paddenstoelen langs de rand van het wandelpad.

Zaterdag 28 september -Vanuit Gemünd rijden we 13 km verder, eerst steil bergop om deze langs de andere zijde via haarspeldbochten af te dalen tot aan de Rur.  Hier ligt het charmante stadje Heimbach waar een dominante burcht over de inwoners waakt.  We staan hier op het perron van het oud station waar kleine geluidarme treinen vertrekken.  Om 22 uur rijdt de laatste, de nachtrust is dus verzekerd.  Na enkele inkopen in het centrum ondernemen we een wandeling langs de Rur waar even verder een stuwdam de Heimbacher Stausee vormt.  Langs de andere oever keren we terug.  Zeer mooi aangelegde wandelpaden maken het een waar genoegen om de afstand van 6 km te overbruggen.  En we zijn heus niet alleen.  Tientallen wandelaars profiteren samen met ons van het aangenaam warm herfstzonnetje.  Ook voor motorrijders is het hier een paradijs.  Honderden rijden hier af en aan en maken een rondrit rond de Rursee.
Overnachtingsplaats : Wohnmobilhafen Heimbach, An der Laag 4, N 50.63661   E 6.47325

Zondag 29 september - Weer een leuk weertje vandaag.  Na het ontwaken maken we ons op om eens een Frühstuck te gaan nuttigen recht tegenover onze camperplaats.  Mmmm, spek met eieren en heerlijk dampende koffie.  We kunnen er voor de komende dag weer tegen aan.  We laden de fiets af en via de Heimbacher Stausee rijden we naar de Rursee.  De rit is vlak tot we aan de dam van de Rursee komen.  Hier moeten we nog een km stijgen en het is niet van de poes.  Ik ga te voet en Freddy doet een estafette om de fietsen boven te krijgen.  Maar het loont de moeite.  Prachtig vergezicht over een mooie Rursee waar zeilbootjes eveneens van het herfstzonnetje gebruik maken.  We rusten wat uit op een gezellig terrasje met mooi uitzicht.  Druk is het hier wel, vermits ook de pleziervaart op de Rursee nog volop zaken doet.  Na een uurtje of zo “gapen” beginnen we de afdaling naar Heimbach waar we aan onze camper nog wat van de zon genieten.

Maandag 30 september -Voor onze laatste verblijfdag in Heimbach nemen we de trein “Rurtalbahn” tot in Nideggen (16 km verder).  Het eindstation van dit klein treintje is vlakbij onze plek en we stappen na 20 min. Uit in Nideggen-Brücke.  Om in het dorp te geraken moeten we vanaf de brug 2 km stijgen want het ligt als een arendsnest boven op de berg waar een monumentale burcht over het dal heerst.  Het charmant stadje is volledig opgetrokken uit rode zandsteen en beschikt nog over 2 mooie gerestaureerde stadspoorten.  Vanop de ruïne van de burcht kunnen we genieten van uitzonderlijk mooie vergezichten over het Eifelgebergte.  Alle centrumstraatjes zijn mooi versierd met sierfruit, bloemen, stro.  Dit alles ademt een gezellige atmosfeer uit.  Al bij al loonde onze klimpartij toch nog !  Ook vandaag een mooie dag met veel zon.

Dinsdag 1 oktober - We rijden door naar Rurberg, aan de andere zijde van de Rursee (25 km).  Op de mooie camperplaats hebben we een mooi uitzicht op de Rursee met aan de andere zijde de Obersee.  We maken een wandeling langs de oever van de Rursee, eveneens een uitstekende fietspad en profiteren van het herfstzonnetje.  Na de middag stappen we de andere richting uit langs de oevers van de Obersee, richting Urfseedamm.  Rurberg is een gezellige stad waar alle voorzieningen aanwezig zijn om een aangenaam weekend door te brengen.
Overnachtingsplaats : Rursee Zentrum, Seeufer 1, N50.60545, E6.38088

Woensdag 2 oktober - Naar Oostende.