Laika

zondag 8 juli 2012

Wervik : waar Leiestreek en Westhoek elkaar treffen

Donderdag 5 juli - Zwaar bewolkt en na een heuse wervelstorm gisteren vertrekken we vandaag toch naar het zuiden van onze provincie, nl. Wervik. Er is daar sedert medio april een prachtige locatie voor 8 campers op het eiland "De Balokken" tussen de Oude en de Nieuwe Leie. De thermometer staat op 26°, dus eerst een terrasje met een vers potje koffie in de cafetaria aan onze staanplaats, daarna een verkenningstoertje door het verrassend grensstadje en op het marktplein ontmoeten we een oude kennis uit ons volleybalverleden. Na een gezellige babbel pakken we onze fietsen om langs het jaagpad van de Leie te fietsen tot in Kortrijk. We passeren Menen, Wevelgem en Bissegem. In Bissegem houden we halt voor een drankje en bemerken dreigende onweerswolken die recht op ons afkomen. Wijselijk besluiten we om terug te keren en het onweer voor te blijven. Maar na 10 km gaan de hemelsluizen wagenwijd open, van schuilen is er geen sprake en kletsnat komen we op onze verblijfplaats aan. Gelukkig was de temperatuur nog goed en hadden we het niet koud. Is ook al veel als je doorweekt bent...
Knooppunten : 54/2/3/8/9/10/19/18 en terug.
Overnachtingsplaats :Kampeerautoterrein De Balokken, N 50.77319 E 3.02612

Vrijdag 6 juli - Opstaan met een druilerige regen. Geen fietsweer, dan maar de wandelschoenen aantrekken, de paraplu uit het rek en stappen langs de Leie, de taalgrens over naar Komen (B) - Comines (F) (aan de andere oever van de Leie). Na 2 km mag de paraplu opgeplooid worden. We steken de brug over naar Frankrijk en brengen een bezoekje aan Comines : een eigenaardige kerk en een mooi gerestaureerd belfort. Terug de grens over naar Komen (de commiezen moeten hier in vroegere tijden veel werk gehad hebben !!). Aan Belgische zijde : tabakswinkels, kledijzaken en veel restaurants. We keren op onze stappen terug en hebben zo ongeveer 9 km afgelegd. De zon breekt door, dus plannen we nog een fietstochtje van rond de 26 km. Dit leidt ons naar Kruiseke, Zandvoorde, dwars door de Gasthuisbossen en dan volgen we het kanaal Ieper-Komen gedurende 7 km om terug uit te komen aan de Leie. We blazen uit op het terras van de cafetaria Balokken en profiteren nog wat van de weldoende zonnestralen.
Knooppunten : 54/43/42/44/45/54.

Zaterdag 7 juli - Vandaag fietsen we naar een deelgemeente van Wervik, nl Geluwe (12 km via knooppunten 54/2/74, want daar worden de Gapersfeesten gehouden. Heel het dorp is verkeersvrij gemaakt en overal duiken terrasjes op om te smoefelen en te drinken. Er is ambiance voor jong en oud en de harmonie opent de feestelijkheden met mooie marsmuziek. Onder de kerktoren roept de belleman op tot feestvieren en alle aanwezigen krijgen een aperitiefje. Tot slot laten we ons verleiden tot een gaperse cocktail die we samen met een flinke portie mosselen verorberen in het rustieke restaurant 'Den artiest'. Een gezellige uitstap, terug in Wervik brengen we nog een bezoekje aan het terras van de Briekemolen.

Zondag 8 juli - We staan op en het giet water !! Het was de bedoeling om rond 10 uur naar Sint-Maartensplein en de Steenakker te gaan waar er een openluchtactiviteit wordt georganiseerd van allerhande kunstvormen. Het blijft echter water gieten en rond half elf beslissen we maar om naar huis te rijden. Al bij al hebben we toch een mooi weekendje gehad. Met zo een zomer is een mens toch vlug tevreden, is het niet ?