Laika

Laika

zaterdag 21 mei 2011

Noorwegen


Reisroute : blz 1 heenreis tot Andalsnes, blz 2 terugreis

http://maps.google.be/maps/ms?hl=nl&gl=be&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=215453139014334613677.0004a1ea00a9c3b01f1aa

Maandag 30 mei
8.30 uur : nog uitgebreid afscheid genomen van onze buren Philippe en Martine en …weg zijn wij. De radio voorspelt een file vanaf Kruibeke tot na de Kennedytunnel maar juist als we aanschuiven lost alles zich vlotjes op en we rijden via Eindhoven-Nijmegen-Arnhem-Hengelo-Osnabruck – Bremen naar Sittingen (voor Hamburg) waar we zullen overnachten. We legden 636 km af en we kunnen nog genieten van een terrasje en een schnitselke en dan installeren we ons bij onze Laika vlak naast het park en de watermolen. Tot 22 uur kunnen we buiten nog genieten van de zon (30° om 17 uur tot 21° om 22 uur.
Reisroute : Oostende- Nijmegen-Arnhem-Hengelo-Osnabruck – Bremen -Sittensen (636 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N53°16'35" - E9°30'26" Wassermuhle

Dinsdag 31 mei
Vertrek om 8 uur. Nog 56 km tot Hamburg en daar de tunnel onder de Elbe. Het was heel druk maar toch zijn we erdoor rond 9 uur. Dus wel een meevaller. Nu volgen we de Duitse A7 tot in Flensburg (De Deense grens) en dan gewoon heel Denemarken door gedurende 350 km op de E45 tot in Frederikshavn. We hebben een camperplaats met onze neus op het Kattegat naast de haven, een prachtig uitzicht. We zijn al om 16 uur ter plekke, dus tijd genoeg om een wandeling te maken naar het centrum van Frederikshavn en hier ronden we ons bezoek af met een etentje aan de haven.
Reisroute : Sittensen-Hamburg-Flensburg-Arhus-Fredrikshaven (566km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N57.42434 E10.52719 (Søsportsvej 1 aan de haven)

Woensdag 1 juni
Reeds om 6.30 uur woren we gewekt door het helle zonlicht! Zo’n uitzicht is onbetaalbaar bij het opstaan dus … genieten, maar ook van een uitgebreid ontbijt. We doen het heel rustig want onze ferry de “Danica” vertrekt pas om 14 uur. We zetten aan om 12 uur en staan op de eerste rij om in te schepen maar de tijd gaat zeer snel door alle activiteiten in de haven. De Stena Line is precies op tijd en om 14 uur stipt varen we richting Göteborg (Zweden) en de aankomst is ook precies om 17.25 uur. Op de boot struikelt Freddy van een trap en verzwikt zijn rechtervoet maar het voelt nog redelijk goed om met de mobilhome te rijden. Nu hop direct de E6 richting Oslo volgen, gedurende ongeveer 80 km en dan verlaten we de drukke autoweg (de Zweden gaan allen in lang weekend!) en vervolgens een 70 tal km langs meren midden in het groen naar de Noorse grens, richting Halden. : het zicht op de Haldenfjord is weer indrukwekkend. W>e parkeren bij de buur van Ria en … er wacht ons een warm ontvangst en het avondeten wordt onmiddellijk opgediend. De voet van Freddy begint wel heel pijnlijk te worden maar onmiddellijk wordt hij door Ria in de watten gelegd en hopelijk is de rustdag van morgen voldoende om de voet te helen.
Reisroute : Fredrikshavn – ferry naar Göteborg – E6 afrit 101 Dingle - Halden (191 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : bij Ria in Halden

Donderdag 2 juni
Zalig geslapen (het was 1 uur voor de vrouwen in bed lagen !) en een lekker ontbijt : wat een goede start in Noorwegen. Het weer : miezerig maar niet koud. We krijgen een rondleiding van Ria door het oude stadsgedeelte van Halden rond de jacht- en vissershaven. Zeer oude huisjes zijn gerestaureerd en ze weerspiegelen de typische Noorse huizenbouw (hout en kleurrijk). Ongelukkig genoeg is het vandaag een feestdag en gaan de meeste terrasjes maar open in de namiddag. Een rondritje door het centrum en dan opnieuw naar ons logeeradres, inmiddels is de zon terug van de partij. De rest van de dag brengen we door op het terras met mooi uitzicht op de groene omgeving. Eerst lunchen we met een koude schotel en voor het avondeten krijgen we zomaar een rendiersteak geserveerd met een wildsausje : een ware delicatesse. We sluiten zeer gezellig onze dag af en morgenvroeg start onze eigenlijke rondreis. PS : de voet van Freddy is al goed aan de beterhand.

Vrijdag 3 juni
Afscheid nemen van Ria voor een drietal weken en hop naar de E6 snelweg voor een reis van 288 km. We schieten heel goed op en binnen de 2 uur bereiken we al de tunnel onder de Oslofjord. Zeer indrukwekkend, want de lengte is 7,6 km en de tunnel daalt zeer snel naar een grote diepte, maar toch rijden we er vlotjes doorheen. Van Drammen via Kongsberg gaan we naar Heddal en hier bezoeken we de vermaarde Stavkirke (volledig in hout). De baan loopt door de provincie Telemarken en is oogverblindend : wilde riviertjes, watervallen, bossen en meren. We komen ogen tekort en het landschap is een aaneenschakeling van postkaartjes. Om 14.30 uur komen we reeds aan op onze bestemming : camping Morgedal. Het weer is zeer goed : tot 28° met een beetje wind. Dus we rusten goed uit want we staan op de eerste plaats met uitzicht op het meer en de omliggende bergen en dit komt de voet van Freddy zeer goed uit. ’s Avonds doen we ons tegoed aan de overschotten die Ria ons meegaf : eerst knolseldersoep met gorgonzola kaas, dan de rendiersteaks met een roomsausje (bruine kaas, room + zure room) en dan nog rode besjes.
Reisroute : Halden-Drammen –Kongsberg-Heddal-Brunkeberg/Morgedal (288 km)
Overnachtingsplaats : Morgedal camping

Zaterdag 4 juni
We blijven vandaag nog in Morgedal en wagen ons aan een wandeling. Bij de uitgang van de camping is er een “gemakkelijke” tocht naar het einde van het meer. Langzaamaan verlaten we de oever en na 1 uur hebben we reeds een panoramisch zicht zowel over het meer als over de bergtoppen want we staan vlug op een goede hoogte. Via deze weg wandelen we door een bos en stoten terug op een klein meer dat haar water o.a. opvangt van klaterende bergriviertjes. Tijd om wat uit te rusten op een boomstronk en dan terug tot 2 km voorbij de camping naar het skicentrum (cafetaria, museum, shop, hotel, enz…). Daar drinken we koffie met rennercake (dikke pannenkoek met confituur) op het grote terras. De zon is weer van de partij en daarom wandelen we terug om aan onze mobilhome te niksen. Je geraakt immers niet uitgekeken op het meer en de omgeving.

Zondag 5 juni
We trekken nu verder naar het Noorden met een totale afstand van 128 km. Het gaat in stijgende lijn en reeds na een dertigtal km ontwaren we de besneeuwde bergtoppen. De E134 volgt een wildwaterrivier die soms zeer smal dan zeer breed uitloopt. We komen ogen tekort : dit is het echte Noorse landschap : besneeuwde bergen, watervallen en wildwaterrivieren met af en toe een meer. Onderweg moeten we 5 tunnels nemen, de langste is 7,6 km, hier is het wel oppassen geblazen (smal en nauwelijks verlicht). We stoppen in Haukeliseter (een hotel, café, restaurant, hutten, enz...) waar we ook op onze eerste Noorse reis een paar dagen op hotel verbleven. Opnieuw is het een genot de blauwe ijsschotsen te zien drijven op het water. De sneeuw is nog overal aanwezig behalve op de baan, die is volledig vrij. Nog 30 kme en we komen aan op onze campingplaats Roldal. Een bezoek aan de Stavkirke en het dorpscentrum spreekt vanzelf en dan neerstrijken in onze stoeltjes met uitzicht op het Roldalmeer. Hoeft het nog gezegd dat het weer zomers is met temperatuur tot 25 °
Reisroute : Brunkeberg – Røldal (124 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N59.83031 E06.81088 ,Seimsvegen, Seims Camping

Maandag 6 juni
We verblijven vandaag nog in Roldag en …het regent bij ons ontwaken. Eerst naar het centrum van het dorp (500 m) naar de “Coop”. We verbazen ons over de hoge prijzen van alle voedingswaren. Vb. een groot brood kost 34 Noorse kronen (=4,2 euro). Het is dan ook normaal dat een belegde sandwich in een cafetaria al snel 45 kronen kost (1 kr is ongeveer 5 oude Belgische frank). Rond half elf houdt het op met regenen en we besluiten een wandeling te maken in deze schitterende omgeving en trekken langs de oever van het Roldalvatnet (vatnet = meer). Een heel mooie wandelroute (stijgen en dalen) en ontelbare watervallen die uit de besneeuwde toppen naar het meer klateren. Na 3 uur stappen besluiten we terug te keren en we ontmoeten nog een kudde berggeiten die zich wellicht afvragen wat die twee Oostendenaars hier wel te zoeken hebben. Moe maar voldaan laten we ons zakken onder onze luifel.

Dinsdag 7 juni
Proficiat Myriam en André voor jullie zilveren huwelijksjubileum. De zoenen volgen op 2 juli hoor ! Hier heeft het vannacht flink geregend en heel het dal, het meer en de bergen zijn omhuld in de wolken (condensatie van het frisse water en de luchttemperatuur). Daarom kiezen we de route via de tunnels door de bergen i.p.v. langs omheen de berg te stijgen. Na 30 km stoppen we bij de Latefossen, adembenemende watervallen en we vervolgen de baan langs de wildwaterstroom tot Odda. Odda stad ligt aan het einde van de Sjerfjorden (zijarm van de Haddangerfjord) en een bezoekje aan de oude stad en de haven loont wel de moeite. Nu volgt de baan langs die fjord gedurende 8O km. Het is een smalle baan waar 40, 50 en 60 km de hoogst haalbare snelheid is en als een bus of vrachtwagen ons kruist dan is stilstaan de boodschap. Zodoende komen we om 15 uur aan in Eidfjord waar een groot cruiseschip aangemeerd ligt, we slaan nog een paar boodschappen in bij de lokale Coop want we gaan drie dagen verblijven in Ovre Eidfjord (9 km van de stad weg). De camping Saebo is weer mooi gelegen en we maken nog een verkenningswandeling in de buurt tot aan het Haddangervidda natuurcentrum. De voet van Freddy houdt goed stand, dus dit is goed nieuws voor de wandelingen die de komende dagen op het programma staan.
Reis route : Røldal-Skare-Odda-Lofthus-Kinsarvik-Brimnes- Øvre/Eidfjord (119 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N 60°25'33" E 7°7'27" Sæbø Camping

Woensdag 8 juni
Vandaag is het goed weer en dus gaan we naar de Voringfossen ; dit is de bekendste Noorse waterval : totale hoogte van het verval 300 meter. We moeten hiervoor wel met de camper nog een tiental km bergopwaarts (8%) en dit door 4 tunnels. We kunnen parkeren bij een groot hotel waar toeristenbussen hun lading lossen om dit prachtige natuurfenomeen te aanschouwen. Het beschrijven van zo’n mooie ervaring is onbegonnen werk, ik hoop dat de foto’s dit wel kunnen. Normaal waren we van plan tot op de hoogste top te klimmen waar de rivier zich van het bergplateau naar de kloof werpt maar door het smeltijs is de wandeling niet begaanbaar. We trekken wel rond in stijgende lijn op de bergplateau waar overal in de natuur hutten verspreid liggen en waar ook nog heel veel sneeuw ligt. De vergezichten zijn immens en de stilte wordt alleen verbroken door de klaterende beekjes die onder de sneeuwplakken door naar de rivieren in de dalen leiden. Op de terugkeer lassen we ook nog een paar stopplaatsen in om geen enkel panorama over te slaan. Dit is genieten op zijn Noors. Terug op de camping is het weer uitrusten en de beelden van de grootse natuur terug afspelen in het hoofd.

Donderdag 9 juni
Vandaag nog een dag op de Saebocamping en nu plannen we van hieruit een wandeling naar Hjolmodalen. We volgen een bergpad dat alsmaar stijgt langs de granieten rotsblokken van een kloof waar een wilde woeste rivier zich een weg doorheen klieft. Het klotsende water maakt een oorverdovend lawaai en het is één schuimende massa. Ook hier natuurlijk prachtige watervallen en dit beschrijven is veel te moeilijk, men moet het werkelijk met eigen ogen kunnen zien. De regen is de hele dag van de partij maar toch loont dit de moeite en na 4 wandelen is het tijd om onze hele garderobe te drogen te hangen en een lekker bakje thee te nuttigen.

Vrijdag 10 juni
De bedoeling was vandaag terug te rijden tot Brimnes om daar de ferry naar Buravik te nemen om zo onze reis naar Flåm door te zetten. Bij de receptie vernemen we echter dat de baan tussen Eidfjord en Brimnes onderbroken is : er zijn rotsblokken van 1000 m hoog naar beneden gestort en de baan is over een lengte van 200 meter volledig versperd. We beslissen toch tot Eidfjord te rijden en zetten ons daar op de camping (aan het einde van de fjord). Van hieruit volgen we de situatie op de voet want we weten niet hoelang deze baan geblokkeerd zal zijn. Eén troost : nog vele andere toeristen zijn hier gestrand en wachten samen met ons de gevolgen van deze ramp af. Vermits dit een hoofdweg tussen Bergen en Oslo is zal er met man en macht gewerkt worden. Om 15 uur worden we verwittigd dat het tot na Pinksteren (minimum) zal duren voor de weg vrij is. We beslissen morgen een alternatieve route te nemen : we rijden terug naar boven tot aan Gol en nemen dan de turistveg Aurlandsvegen. Om 200 meter te overbruggen maken we een détour van 123 km. Alhoewel : we zullen het ons niet beklagen want het is één van de mooiste toeristische routes die ons door de hoogvlakte van Noorwegen leidt.
Overnachtingsplaats : Kjaertveit camping Eidfjord.

Zaterdag 11 juni
Rechtsomkeer richting Flåm : op de GPS 205 km via de alternatieve route. Dit betekent een totaal 21 tunnels, sommige 4km andere 500 meter maar het blijft wel beangstigend want ze zijn slecht tot niet verlicht en maken vele bochten. Doordat de RV7 geblokkeerd is, hebben we weinig tegenliggers. We moeten nu wel via de hoogste bergtoppen waar de sneeuw nog meters hoog ligt en de meren nog bevroren zijn. Soms rijden we in de wolken, soms erboven. Ontelbaar zijn de meren hier waar de grote en kleine watervallen in terecht komen. Uiteindelijk bereiken we Flåm (het einde van de Aurlandfjorden, een zijarm van de Sognefjord – de grootste fjord van Noorwegen ). De camping is ons bekend want bij onze eerste Noorse reis hebben we hier in een hut overnacht. We bezoeken onmiddellijk het toeristisch havenstadje, dat volloopt met Japanners en vele andere nationaliteiten, om de broodnodige boodschappen te doen (zondag en maandag Pinksteren is alles dicht). Op het terras van één van de vele cafés genieten we van een svart kaffe met cake bij de aanlegkade van de cruiseschepen. De rest van de dag opnieuw onder ons luifeltje, genieten van de uitzichten rondom ons (besneeuwde bergtoppen, watervallen, ….)
Reisroute : Eidfjord – Giello – Gol –Aurland- Flåm (205 km)
Overnachtingsplaats : Flåm Camping og Vandrarheim.

Zondag 12 juni
We kopen deze ochtend de treintickets voor onze reis van Flåm naar Myrdal. Kostprijs 500 NKr (voor 2) enkele reis. We keren immers helemaal te voet terug. Enkele technische details over deze trein : hij vertrekt dus in Flåm op o meter (fjord=zee) en stijgt op 1 uur tijd tot een hoogte van 866 meter. Onderweg stopt hij bij 9 kleine stations waar nauwelijks iemand opstapt. Aan de waterval Kjosfossen stopt hij 5 minuten en we worden onthaald op muziek en dans naast de waterval en alle Japanse reizigers zijn dol enthousiast en tientallen fototoestellen flitsen er lustig op los. Na 20 tunnels bereiken we het hoogtepunt. We stappen dus uit bij de besneeuwde bergtoppen en eerst nuttigen we een koffie in het station om dan eerst 21 haarspeldbochten af te dalen. De ondergrond is hier bezaaid met kleine rotsstenen, dus opletten geblazen maar alles verloopt uitstekend. Wat kunnen we nog vertellen over de landschappen die ons tegemoetkomen : fascinerende watervallen, wildstromende bergrivier die dikwijls door nauwe kloven gestuurd wordt (de gorges in Frankrijk vallen hierbij in het niet). We ontmoeten op de hogere gedeelten berggeiten en hoe lager we dalen hoe meer schapen we zien op de weinige grasvlakten naast de stroom. Ik denk dat het geluid van, de klaterende watervallen en de bruisende rivier die kolkt tussen de nauwe bergwanden ons nog maanden zal bijblijven. De wandeling is in totaal 21 km en we hebben er 6 uur over gedaan, alleen spijtig dat er nergens een klein cafeetje was om een goeie koffie te nuttigen, maar ja genieten van deze Noorse landschappen compenseert alles. Moe en bijzonder trots over onze tocht zijn we toe aan complete rust onder onze luifel. Och ja, het weer was voortreffelijk en de voet van Freddy heeft goed stand gehouden.

Maandag 13 juni
We verlaten Flåm langs de Aurlandsfjord ongeveer 9 km en daar verkiezen we de bergroute (Aurlandsvegen) boven de tunnel van 21 km om toch maar niets te missen van de natuur met name de Aurlandsfjell. Deze weg is zeer smal en stijgt tot 1300 m over een afstand van 16 km. Gelukkig waren we vroeg vertrokken want het is zeer moeilijk om een auto te kruisen. Onderweg houden we halt bij de Stegastein, een houten platform constructie die over de bergwand hangt (600 meter boven de fjord en 30 meter naar voren) en waar we een prachtig zicht over de fjord beneden ons hebben. Nu rijden we op het hoogplateau tussen muren van sneeuw met uitzinnige vergezichten op de besneeuwde bergtoppen. We houden meermaals halt om al dit schoons te bewonderen. Hier zouden we uren kunnen vertoeven. Na 20 km beginnen we af te dalen naar Laerdal, vlug kunnen we niet gaan omwille van passerende voertuigen maar ook vanwege de schapen die rustig op de baan wandelen. Aangekomen bij de Vardalsfjord moeten we in een tunnel van 7,5 km tot de weg eindigt waar we een ferry moeten nemen naar de overkant van de fjord waar de route “5” verder gaat. We passeren nog 3 fjorden en nog menige tunnel tot we onze eerste gletsjer in het vizier krijgen, één woord : indrukwekkend. We houden halt in Bjyrkelo na 174 km, maar we deden er wel 5 uur over langs prachtige landschappen. De zon is opnieuw van de partij : 25° dus stoeltjes en tafeltje uitklappen en de chauffeur laten bekomen.
Reisroute : Flåm – Aurland-Sogndal-Byrkjelo (174 km)
Overnachtingsplaats : Byrkjelo Camping

Dinsdag 14 juni
Voor we verder reizen slaan we nog wat boodschappen in bij de Spar om de hoek zodat we zeker 2 à 3 dagen verder kunnen. We stijgen opnieuw een bergpas op 800 meter om dan aan 8% te dalen naar de volgende fjorden : Nordfjord – Innvikfjord en Faleidfjord. Het is weer een genoegen om deze turistveg lang de fjord te volgen. De baan is opnieuw zeer smal en meermaals moeten we wegvluchten in een “garage” om tegenliggers door te laten. Uiteindelijk belande we in Stryn : een echt handelscentrum met alle grote warenhuizen, sportwinkels, souvenirshops, restaurants en cafés. Alles is er aanwezig om de grote cruiseschepen te ontvangen. We vervolgen onze weg naar Oppstryn waar we een bezoek brengen aan het Nationaal Parkcentrum van Jostedalbreen (breen = gletsjer). We krijgen een panoramafilm over de gletsjer met zijn verschillende zijarmen en bezoeken de botanische tuin en een geologisch park. De moeite om een bezoek te brengen. Nu is het weer tijd om een camping op te zoeken en we vinden er één in Hjellesdalen : zeer mooie plaats met opnieuw een prachtig uitzicht. De camping is proper en net. De bazin gaat voor ons zelfs eens koken, want het is nu 14 dagen geleden dat we ons nog eens lieten bedienen. Het wordt een biffsnakker (bifsteak in reepjes gesneden) met sla en frietjes.
Reisroute : Byrkjelo – Olden –Strynn-Oppstryn/Hjellesdalen (94 km)
Overnachtingsplaats : Nygard, Hjellesdalen.

Woensdag 15 juni
Opstaan met wat miezerige buien en heel lage bewolking. Onmiddellijk beginnen we opnieuw aan een steile klim maar spijtig genoeg is de oude bergweg (strynefellsvegen) die wij vooropstelden afgesloten en moeten we via enkele tunnels het hoogplateau bereiken. De meren hierboven zijn nog allemaal toegevroren en het is zeer waarschijnlijk dat deze baan nog maar enkele dagen volledig ontruimd was van alle sneeuw. Het landschap is magisch en we stoppen zoveel we kunnen op de parkings om de natuur in al zijn glorie te bewonderen. Bij 1300 meter beginnen we aan de afdaling naar de Geirangerfjord (=zeeniveau) met diverse haarspeldbochten en dalingen van 10%. Het vergt heel wat concentratie van de chauffeur, vooral als een andere camper of toerbus ons tegemoet komt. Alles verloopt zeer goed en om 13.30 uur komen we aan op de Geirangercamping en … jawel op het voorste punt van de fjord is er schitterende plaats zojuist vrij gekomen en dus de stoeltjes uitgeladen en gapen naar het cruiseschip recht voor onze neus. Een bezoek aan het toeristisch haventje (op 200 meter) is mooi meegenomen maar o zo druk want de toerbussen en het cruiseschip lossen hier al hun passagiers die de souvenirwinkels hier plunderen. Het weer hier in het dal is goed en de temperatuur niet te koud zodat we buiten kunnen genieten van alle activiteiten op de fjord.
Reisroute : Oppstryn/Hjellesdalen – Strynefjellsvegen – Geiranger (54 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N62°06'25" E7°12'25" Geiranger Camping

Donderdag 16 junii
Vandaag blijven we nog in Geiranger en maken een kleine wandeling langs de boord van de fjord. Verder hebben we in de blakende zon van op onze stoeltjes een zicht op : kajakvaarders, jachten, Vikingschip, 2 cruiseschepen die met kleine bootjes hun passagiers aan wal brengen die ofwel op bussen stappen om in het hoogland een toer te maken ofwel gewoon hier de souvenirwinkels bezoeken. Er vaart ook een ferryboot en verder zien we ook veel kleine bootjes met hengelaars. Er kan hier van alles dus we vervelen ons geen moment want het prachtige decor krijgen we er gratis bij.

Vrijdag 17 juni

Een paar inkopen in Geiranger en een laatste blik op 2 nieuwe cruiseschepen die vanochtend aanlegden en hup ... uit het dal naar boven rijden met 12 haarspeldbochten. We staan opnieuw bij de sneeuwgrens en doorkruisen de pas (1800 en 1600 meter). Na de doortocht van de pas weer zakken naar de volgende fjord (Norddal) waar we de overzet nemen tot in Linge en dan naar Valldalen. Onderweg maken we de stop bij de bekende kloof Gudbrandsjuvet waar de bergrivier van 5 meter door een heel smalle engte van anderhalve meter naar beneden valt. Wat een schouwspel van blauwgroen bergwater. We dachten hier te overnachten maar de camping is nog gesloten, dus zit er niets anders op om door te rijden naar Andalsnes. We zijn dus op weg naar de wereldbefaamde Trollstigen. We deden dit al bergopwaarts op één van onze vorige reizen, maar nu is het dalen. Deze weg is de steilste weg in Noorwegen (vroeger een ezelsweggetje) en daalt met 9 scherpe bochten van 800 meter hoogte. Stijgingspercentage : 12%. Gelukkig zijn alle chauffeurs correct en sportief en kan er zonder problemen gedaald en gestegen worden. Zeer mooie camping aan de Raumarivier waar we opnieuw op de eerste plaats staan langs alle zijden omringd door besneeuwde toppen. En het weer : bewolkt maar goed van temperatuur. En het was opnieuw droog.
Reisroute : Geiranger -Valldal – Trollstigen – Åndalsnes (67 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N 62°33'8" E 7°42'14" Åndalsnes Camping og Motell

Zaterdag 18 juni
We blijven nog in Andalsnes en maken een wandeling langs de Rauma tot aan de fjord waar we na een drietal kilometer de jachthaven bereiken. Hier leggen ook cruiseschepen aan, maar vandaag niet dus is er geen overrompeling en we kunnen op de kade rustig genieten van een kop koffie. Rond de middag komen de lokale Noren ook aan voor het nuttigen van een klein hapje met hun koffie en dan gezellig keuvelen (maar verstaan doen we ze toch niet). We wandelen terug naar de camping langs de overzijde want aan onze camping is er een voetgangersbruggetje over de rivier dus met dit mooie zonnetje kan onze dag niet meer stuk.

Zondag 19 juni
We hadden nog 1 reservedag over en daarom maken we een ommetje van 118 km helemaal langs de fjord tot aan de Noordzee om te overnachten in de prachtige stad Alesund. Deze stad werd in 1904 geteisterd door een zware brand : 850 huizen brandden af en architecten over de hele wereld hebben meegewerkt aan de heropbouw van de stad. Dit mondde uit in zeer fraaie huizen in Jugenstill en vooral rond de jachthaven zijn die het attractiepunt voor de toeristen. We bezochten deze streek reeds eerder en beperken ons nu tot een bezoek aan de stad, de jachthaven en de vissershaven. Nadien plaatsen we onze stoeltjes om van het uitzicht op de zee en de talrijke eilandjes voor de kust te genieten.
Reisroute : Åndalsnes - Alesund(118 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N62.47589, E 06.15723 Hjelsetgården Bobilparkering

Maandag 20 juni
We verlaten Alesund waar we gisteren tot 23 uur nog in de zon zaten : ze geraakte niet onder de horizon ! Vandaag is het bewolkt en buieg maar niet getreurd, we zijn al blij dat we de mooie landschappen kunnen bewonderen en dat we droog blijven tijdens onze haltes. We moeten terug langs de Rondalsfjord, langs Andalsnes om daar de E136 te volgen naar beneden, want ja vandaag keren we langzaam terug naar het Zuiden van Noorwegen. We volgen de Raumarivier die vanuit de hoger gelegen gebieden, naar beneden klatert tot in Andalsnes. Soms is ze rustig en breed, soms moet ze door heel nauwe kloven en stort ze meters naar beneden. We zouden om de kilometer wel willen stoppen voor dit grandioze spektakel. We houden na 224 km halt in Dombas, eenbefaamd skicentrum, waar ook het Trollcentrum is, want hier in het gebied van de Dovrefjell zijn de trolletjes ontstaan. We komen als eerste aan in de camping en dus zetten we ons in het midden van de weide met uitzicht op het groene dal onder ons. We bezoeken het koopcentrum en het natuurcentrum van Dombas en besluiten hier morgen een wandeling te maken.
Reisroute : Alesund – Dombas (224 km)
Overnachtingsplaats : N 62.0729 E 9.1207 Domaas Gård Hyttetun & Caravancamp

Dinsdag 21 juni
Op het toeristisch bureau hadden ze ons verschillende wandelkaarten gegeven en we kiezen voor die van 15 km rondom Dombas. Eerst een kleine verkenningstocht die ons vanuit de camping terug naar de kerk voert en daar vinden we het juiste “gat”. De eerste kilometers is het langzaam zakken door de bewoonde wereld maar dan steken we de E136 over en ze voeren ons langs een wilde stroom, de Jora, door het bos, op vele plaatsen is de wandeling zeer modderig want ook hier zien we nog de gevolgen van overstromingen. We hopen hier elanden tegen te komen (uitwerpselen genoeg) maar het is een ijdele hoop. We vervoegen nu de brede stroom (de Lager) die ons door een prachtig bebost dal voert. Dat water volgen we tot de waterval van Dombas. Nu wordt het steiler en steiler want we moeten klimmen om 4 km verder onze camping te bereiken. De zon is heel de dag van de partij en bij onze aankomst is een tas koffie op een terrasje van harte welkom.

Woensdag 22 juni

Via de E6 (niet te vergelijken met onze E –banen) verlaten we Dombas en voorzien om 77 km verderop in Vagamo halt te houden. Onderweg zien we wat een ravage de wateroverlast heeft gedaan; akkers zijn nog altijd ondergelopen en de bomen bij de rivieren hebben tot 2 meter onder water gestaan. De baan zelf heeft ook hiermee te maken gehad want we zien verschillende herstellingen. In Vagamo staat de camping ons niet aan en daarom rijden we de “51” op want dat is weer een uitgelezen toeristische route. Weer zeer verschillende landschappen te zien en we houden halt in Randsverk, de camping ligt op 750 meter hoogte kort bij het Jotunheimen Nationaal Park en waar 255 bergtoppen boven de 2000 meter liggen. Na onze installatie benutten we onze namiddag met een wandeling van 9 km naar het skicentrum langs een “langlauf”pad. Een aanrader. We hebben nog steeds geen eland gezien, enkel schapen kruisen ons pad …
Reisroute : Dombas – Otta-Vagamo-Randsverk (104 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : Randsverk Camping (onmiddellijk langs de 51)

Donderdag 23 juni

Heel de nacht regenbuien gehad, dus wat vroeg uit de veren om 104 km af te leggen tot Fagernes. Wij blijven op de route “51”, maar wat een spectaculaire trip : eerst dik bebost gebied, dan wat stijgen en de dikke rotsblokken verspreid tussen de bomen zijn gekleurd van het korstmos. Het is alsof het ganse bos in bloei staat met overheersend gele, groene en lila kleuren. Na een 15-tal km zijn we reeds op een hoogte van 1100 meter en verdwijnen de bossen om plaats te maken voor naakte bergtoppen links en rechts nog besneeuwd en waar enkel wat lage plantengroei tiert. Op 1389 meter staat er in dit besneeuwde landschap een chalet “kafé” en we duiken hier binnen voor een koffie en een wafel. De houtstoof brandt hier lekker en het interieur is 5 sterren waard, zeer gezellig. Enkele kilometers verder stoppen we in the middle of the road om een kudde rendieren die naast de baan aan het grazen zijn te filmen. Wat een ontmoeting !! Nu zakken we stilletjes aanmaar we moeten nog een paar keer halt houden om het panorama van meren en bergtoppen te aanschouwen. Ook in het skidorp Breistolen brengen we een bezoek en in de winter moet hier serieus geaprès-skied worden gezien de vele bars en restaurants en de heel mooie hotels en hutten. Nu dalen we verder af want Fagernes ligt opnieuw aan een fjord, dus op zeeniveau en daar verblijven we op een viersterrencamping aan de fjord (een Noor heeft ons gezegd dat dit de mooiste camping van Noorwegen is). We nemen nog de tijd om inkopen te doen en een rondje door de stad te maken.
Reisroute : Randsverk – Fagernes (104 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : Fagernes Camping (E16 richting Laerdal)

Vrijdag 24 juni
Vandaag geen geluk ... het regent pijpenstelen ! We ontbijten rustig, want op dit ogenblik is het niet te doen om één of andere wandeling aan te vatten. Rond half elf houdt het wat op en we besluiten een bezoek te brengen aan het openluchtmuseum juist naast de camping. Het is een soort Bokrijk, met woningen uit de 17° en 18° eeuw. In sommige huisjes worden we vergast op houtsnijwerk en een jobstudent in traditionele kledij speelt op zijn viool Noorse "Folk" om ons in de sfeer van vroeger te brengen. Tijdens onze wandeling in het park begint het opnieuw te regenen en net als we onze toer hebben beëindigd valt het weer met bakken uit de lucht. Het is dan reeds halfdrie en we besluiten onze droge camper op te zoeken met de hoop dat het toch wat zal ophouden, zodat we nog eens naar het stadje kunnen slenteren.

Zaterdag 25 juni
Vertrek uit Fagernes opnieuw route E16 tot ongeveer 50 km verwijderd van Oslo, dus nu zakken we snel naar het einde van onze rondrit. De baan leidt ons opnieuw langs slingerende bochten, eerst langs het fjord en dan langs de zeer brede rivier Sperillen. De bergen worden minder hoog (geen sneeuw meer), de bossen worden talrijker en de waarschuwingsbordjes voor elanden ook. Elke kilometer die we afleggen brengt ons een ander uitzicht. We stoppen in Utvika camping aan de samenkomst van 2 fjorden. Door de overvloedige regenval van de voorbije dagen vraagt de uitbater ons de eerste plaats aan de fjord in te nemen omdat die verhard is. Dus … vlug onze stoeltjes zetten en rustig de natuur op ons laten inwerken.
Reisroute : Fagernes – Hønefoss/Utvika (147 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N60°01'47" E10°15'47" Utvika Camping

Zondag 26 juni
Onze reis zit er op !!! We hebben nog een afspraak bij Ria waar we rond twee uur aankomen. Natuurlijk worden we weer gastvrij ontvangen. Het weertje is zalig en we brengen de rest van de dag door op het terras met een lekker wijntje en een barbecue. De vrouwtjes kunnen weer wat bijpraten want het zal weer voor lang zijn …
Reisroute : Hønefoss-Oslo-Halden (180 km)
Overnachtingsplaats : bij Ria

Maandag 27 juni
Het weertje is opnieuw miezerig en Ria stelt voor om naar het Zweedse kuststadje Stromstad te rijden op een 25-tal km van Halden. Dit stadje wordt dagelijks overspoeld door massa’s Noren die er hun inkopen doen. Vooral de staatswinkel voor wijn en alcoholische dranken wordt er overrompeld. Naar Noorse normen is de drank hier goedkoop, alhoewel naar onze normen toch nog tamelijk prijzig. Ook Ria maakt van onze aanwezigheid gebruik om haar hoeveelheid wijn in te doen. Met drie personen heeft ze immers recht op 12 liter. Verder slenteren we door het sympathieke havenstadje met haar talrijke eilandjes (al dan niet bewoond). ’s Avonds worden we vergast op een biefsteak/friet.

Dinsdag 28 juni
We laten ons nog eens verwennen door de uitmuntende gastvrouw Ria bij een uitgebreid ontbijt, dan inpakken en afscheid nemen. We nemen niet onmiddellijk de E6 maar wel de “blauw-groene weg” 22 die ons naar de Zweedse grens leidt na 60 km. Deze weg vat nog eens samen wat we in Noorwegen allemaal gezien hebben : de bloeiende lupinen met duizenden langs beide zijden van de baan, de granieten rotsblokken, de fjorden, de meren, de hoge sparren, de kleurrijke houten huizen met de Noorse vaandels en de lichtjes aan de voordeuren. Zo nemen we afscheid van Noorwegen en doorkruisen dan Zweden tot in de havenstad Göteborg. We zijn zeer goed op tijd aan de kade van Stena Line en schepen in om 16 uur. De overvaart duurt opnieuw drie uur en een half en dan … welkom in Denemarken (Friedrickshavn). Onderweg kochten we in de laxbutikken zalm en we maken er een fijn soupeetje van. We staan opnieuw naast de jachthaven zoals over eend maand en genieten van het zicht op het Kattegat.
Reisroute : Halden – Göteborg – Fredrikshavn(191 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N57.42434 E10.52719 (Søsportsvej 1 aan de haven)

Woensdag 29 juni
Reisroute : Fredrikshavn- Arhus –Flensburg- Hamburg- Sittensen (548 km)
Coördinaten overnachtingsplaats : N53°16'35" - E9°30'26" Wassermuhle

Donderdag 30 juni

Reisroute : Sittensen-Bremen-Münster-Duisburg-Eindhoven –Oostende(658 km)

Foto's

zondag 15 mei 2011

Wissant - Boulogne

Vrijdag 13 mei - Alvorens eind deze maand naar Noorwegen te trekken, besluiten we toch nog even over de grens te wippen om een weekendje Frankrijk mee te nemen. We houden halt op de splinternieuwe camperparking van Wissant : mooi aangelegd met ruime plaatsen en veel planten. De nodige sanitaire voorzieningen zijn eveneens aanwezig. We trekken onze wandelschoenen aan en wandelen langs het strand naar Cap Gris Nez waar we in het vernieuwde restaurant "La Sirène" een glas wijn nuttigen om daarna langs het wandelpad op de falaise naar Wissant terug te keren. 's Avonds verorberen we een portie mosselen à l'Armoricaine.
Coördinaten staanplaats : N50.88667, E01.67022
Zaterdag 14 mei - We rijden door naar de camperplaats van Boulogne. Deze is gelegen boven op de falaise (aan de Moulin de Wibert) met een prachtig zicht op de haven en aan de horizon de white clifs of Dover. We stappen naar Boulogne centrum, waar we terecht komen in de drukte van de wekelijkse markt. Na wat tussen de kraampjes te hebben gedrenteld gaan we naar de oude omwalde stad. Van de verkeersdrukte en -lawaai, plots de zalige rust van de oude straatjes met gezellige restaurantjes en souvenirwinkeltjes.
Zondag 15 mei - We besluiten terug naar de haven te gaan waar op de kade "La Gainée" doorgaat. In een soepketel van 9 meter lang en 2 meter breed : 4000 kg verse groenten zoals prei, wortelen, uien, rapen en 2000 kg vis (3 soorten). Dit alles wordt al roerend gaar gekookt in liters room en witte wijn en 's middags verkocht. Voor 4 euro krijg je een grote portie met 2 boterhammen en een glas witte wijn. De opbrengst gaat naar een goed doel. Het spreekt vanzelf dat ambiance troef is.
Coördinaten staanplaats : N50.74150, E01.59624

Foto's